Mount Qomolangma (Everest) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elsbeth Sträter - WaarBenJij.nu Mount Qomolangma (Everest) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Elsbeth Sträter - WaarBenJij.nu

Mount Qomolangma (Everest)

Door: ElsbethAylaFynn

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

22 Augustus 2011 | Nepal, Kathmandu

Namaste!

Nog even een laatste berichtje voordat we vanavond in het vliegtuig stappen.
Het is al even geleden dat we schreven, maar in Nepal kun je niet altijd stroom of internet krijgen. En verder zijn we 2 dagen onderweg geweest van en naar het Basiskamp van de Mount Qomolangma (de Everest).
In Gyanze zijn we naar een klooster geweest en verder hebben we het daar rustig aan gedaan,onder andere het vorige bericht geschreven. De volgende dag was een lange reisdag met het bezoek aan 2 kloosters.De laatsten van deze reis. In de eerste zagen we de grootste Boedha in Tibet, in het klooster van de Pancha Lama. Het was echt indrukwekkend.Onderweg hebben we de hoogste pas van onze reis gepasseerd 5248 meter hoog.Helaas was het bewolkt en konden we nog niet veel van de bergen zien, maar het was wel mooi om zo hoog te Daarna reden we door naar het klooster van de roodkapmonniken, wat weer een heel andere indruk gaf. Zeker ook omdat het dieper Tibet in ligt en het daar veel armoediger is.De mensen kunnen wel makkelijker voor hun geloof uitkomen.In Sakya konden we dan ook niet douchen, er was geen warm water.
Nadat we vroeg opgestaan hadden, vertrokken we naar het Base Camp van de Mount Everest. Het eerste stuk verliep vlot omdat we over asfalt reden, een mooie tocht, maar het was weer bewolkt, dus het werd spannend of we iets konden zien. De laatste 102 kilometer naar het Everest Base Camp was onverhard en in slechte staat. Onderweg moesten we ook nog over een pas, we daalden af en aten in de valei simpel: Reist of Noodles Soup. We reden verder en na de zoveelste check kwamen we eindelijk aan in het Mount Everest Tented Camp (dat ligt zo'n 4 km. voor het Base Camp). Iedereen kreeg zijn tent toegewezen, kleedde zich aan. Daarna verzamelde we om met een ander busje naar het officiele Base Camp te gaan. Bij de busplaats aangekomen ging Lhosang voor we het wisten een volle bus in. We zagen hem maar dachten: "Daar passen wij nooit meer bij!". Evenlater liepen alle mensen die eerder in die bus zaten naar buiten en konden wij instappen. Wat Lhosang gedaan heeft? "I Don't Know!". De weg naar het Base Camp was natuurlijk ook in slechte staat maar desalniettemin was de busrit zo voorbij en stonden we recht voor de Qomolangma (spreek uit: Tsomolangma). Na een stijl klimmetje gedaan te hebben naar een uitzicht punt waren we totaal buiten adem. En daar stonden we dan recht voor de Everest. Met zijn schitterende top en adembenemende hoogte. Om te bedenken: Je staat al op meer dan 5200 meter en dan zie je die top nog bijna 4000 meter boven je uit komen. Dat is dus onder een berg in de Alpen staan.
Iedereen genoot omdat er bijna geen wolken waren. Dat is, zeker voor deze tijd van het jaar, zeer speciaal. Na een behoorlijke foto-shoot liepen Elsbeth en Fynn naar beneden en hingen een gebedsvlaggetje op. We moesten van de reisleidster opschieten omdat er donkere wolken aankwamen. Op de terug tocht van het uitzicht punt naar beneden kwamen we de mensen tegen die Lhosang, denken we, de bus uitgeschopt had. Helaas voor hun was de mooie Qomolangma nu gehuld in dikke lagen wolken.

Voor nu kunnen we niet verder meer typen wegens tijdgebrek. Thuis schrijven we verder.

Adios!

• 22 Augustus 2011 - 12:01

Kenneth:

Hey luitjes,

Wat een geweldig avontuur is dit toch. En ja, Yasmin schreef het al. De Everest zien is de droom voor menig bergliefhebber. Wow!! Ik ben een beetje jaloers maar voor het grootste gedeelte apetrots dat jullie dit met drieen hebben gedaan.
    De verhalen, en foto's zullen we thuis verder wel horen. Voor nu een goede terugreis en tot dinsdagavond 19.00 uur op schiphol.

gr Kenneth

• 22 Augustus 2011 - 12:06

Hajo:

Zo wat een " adem benemend " slot van jullie indrukwekkende tocht, met er zijn geen worden voor zo mooi , uitzicht op de Qomolangma. kan me goed voorstellen dat jullie adem nodd hadden. Wens jullie allen een hele goede reis en een veilige thuiskomst!! hartegroet van mij .

• 22 Augustus 2011 - 13:54

Georgette En Joop:

De Mount Everest zien en dan....... Wat een mooie eindclimax! Wij verheugen ons al op jullie verhalen en foto's. Wij wensen jullie een voorspoedige terugreis en even goed tot rust komen.

Tot ziens1

• 22 Augustus 2011 - 13:54

Jowi:

Mt Everest is indrukwekkend en hij is letterlijk en figuurlijk adembenemend!

Goede reis terug.

Met vriendelijke groet ,

Wi

• 22 Augustus 2011 - 15:11

JoWi:

En groet van Jo

• 22 Augustus 2011 - 15:25

Henny:

Wat gaat de tijd nog snel. Nu al weer zo'n beetje op de terugweg. Maar wel met een enorme tas vol herinneringen en dan heb ik het nog niet eens over alle foto's.

Goede reis!

Henny

• 22 Augustus 2011 - 17:42

Joris En Nelleke:

Wat is het snel gegaan!!!. Jullie zijn alweer op weg naar huis, maar zo te lezen hebben jullie een fantastische reis gehad.
    Lieve groetjes en tot ziens in ons kikkerlandje.